Skúste opísať svoj obľúbený parfum. Je plný citrusovej energie, nehy kvetín a elegancie vzácnych driev? Láka vôňou mora a ozónu? Alebo v ňom prevažujú skôr zemité, korenisté a pižmové vône? Môžete sa zamyslieť aj nad tým, ktorý vonný akord sa presadí najskôr a čím je vaša koža presýtená aj po viacerých hodinách.
Súčasní parfuméri využívajú viac ako 3000 vonných zložiek a v konečnej kompozícii ich uplatnia v priemere niekoľko desiatok. Najčastejšie sú to umelo či prírodne získané vône kvetín, ovocia a ďalších plodov, korenia, listov, trávy, machu, kôry, dreva, živice a pižma. V poslednej dobe sú žiadané aj gurmánske vône čokolády, karamelu, medu či mandlí.
Tradične sa u parfumov, parfumovaných, toaletných aj kolínskych vôd jednotlivé vonné zložky uvoľňujú postupne v troch fázach takzvanej pyramídy. Hovorí sa im hlava, srdce a základ alebo tiež vrchné, stredné a nízke tóny, prípadne horná, prostredná a spodná vrstva. Za autora pyramídy sa považuje významný francúzsky parfumér Jean Carles (1892–1966).
Trojfázová parfumová pyramída funguje ako most medzi výrobcom a užívateľom alebo odborníkom a laikom. Podáva základné informácie o zložení vône, jej usporiadaní a sile obsiahnutých vonných látok. Poskytuje presnejšiu predstavu o parfume a jeho vývoji po nanesení na koži. Kým parfumová hlava upúta pozornosť a vydrží voňať niekoľko minút, srdce vás poteší celé hodiny a základ vy aj vaše okolie zaznamenáte ešte niekoľko ďalších hodín, na oblečení aj viac dní.
V dobrom parfume hlava, srdce a základ vytvárajú harmonický celok, ktorého časti sa vzájomne dopĺňajú a prelínajú. Vonný doplnok zostavený majstrom parfumérom z vybraných surovín vydrží voňať napríklad aj desať hodín. Počas nich sa jeho vyznenie zaujímavo premieňa, samozrejme v závislosti na rodine príslušnej vône, osobnej chémii užívateľa a ďalších faktoroch.
vrchné tóny - horná vrstva
Hlava parfumu zahŕňa vône, ktoré sa z fľaštičky šíria hneď po jej otvorení. Vrchné tóny vytvárajú prvý a často rozhodujúci dojem z vône. Preto výrobcovia kladú na hornú vrstvu veľký dôraz. Často do nej zaradia svieže citrusové, zelené, vodné a vzdušné vonné zložky. Ľahké molekuly vôní z hlavy sa však rýchlo odparujú a za 15 minút ich už zvyčajne necítite.
stredné tóny - prostredná vrstva
Srdce alebo stredné tóny prichádzajú na rad po odoznení hlavy, teda asi štvrť hodiny po nastriekaní vône. Uvoľňujú sa pozvoľna, spoločne s nízkymi tónmi základu. Prostredná vrstva je zároveň charakterom príslušnej vône. V srdci sa najčastejšie vyskytujú kvetinové, ovocné, korenisté a bylinné vonné zložky. Prostredná vrstva zvyčajne vonia dve až tri hodiny.
nízke tóny - spodná vrstva
Základ je zo všetkých troch fáz najdlhšia fáza. Nízke tóny pôsobia na čuchové receptory niekoľko hodín, prinášajú parfumu hĺbku a výdrž. Základ typicky obsahuje drevité, pižmové, živicové a gurmánske vonné zložky. Na podporu trvanlivosti sa do zmesí pridávajú aj takzvané fixátory (santal...). Veľakrát je základ, napríklad ten hrejivý orientálny, viditeľný už po nanesení parfumu.
V hlave dámskych, pánskych aj unisex parfumov sa zvyčajne vyskytujú energické citrusové vône bergamotu, pomaranča, mandarínky či citróna, čerstvá zeleň, vodné a vzdušné vonné akordy. Pridáva sa k nim aj ďalšie ovocie, koreniny, byliny, čaj alebo kvety. V tradičných parfumoch je zastúpená aj mydlová vôňa aldehydov. Vrchné tóny sa už mnohokrát prelínajú so strednými.
Srdce je typicky plné kvetín, a to u dámskych aj pánskych parfumov. Obvyklý je jazmín, ruža, levanduľa, frézia, kvet pomarančovníka, pelargónia, magnólia, tuberóza, ylang-ylang, gardénia, pivonka, orgován či orchidea. Prostredná vrstva zahŕňa aj ovocné, bylinné a korenisté zložky - napríklad škoricu, kardamóm, zázvor, korenie. Obľúbený je tiež list fialky a koreň kosatca.
Pre dlhotrvajúci parfumový základ je príznačné erotizujúce pižmo, pačuli, ambra, vetiver, vanilka, tonkové bôby, vetvičník čiže dubový mach, cédrové, santalové a ďalšie vzácne drevo. Zvodne pôsobia aj vydymovacie látky, napríklad kadidlo alebo oud. Stále častejšie sa presadzujú aj gurmánske vonné akordy čokolády, orieškov, kakaa, kávy, medu, karamelu a ďalších lákadiel.
Parfumovaná voda Lancôme Idole, zmyselná pižmovo-ružová vôňa pre sebavedomú ženu 21. storočia.
Hlava: bergamot, hruška
Srdce: turecká ruža, indický jazmín
Základ: vanilka, biele pižmo
Toaletná voda JOOP! Homme, intenzívna orientálna vôňa s čerstvými citrusovými podtónmi, určená pre moderného gentlemana.
Hlava: bergamot, citrón, mandarínka, kvet pomarančovníka
Srdce: konvalinka, jazmín, otočník, škorica, kardamóm
Základ: pačuli, santalové drevo, tonkové bôby, vanilka
Legendárna a nadčasová toaletná voda Calvin Klein CK One, stále očarujúce súznenie jednotlivých vonných zložiek.
Hlava: citrón, bergamot, ananás, papája, mandarínka, kardamóm, zelené tóny
Srdce: fialka, konvalinka, jazmín, ruža, koreň kosatca, frézia, muškátový oriešok
Základ: cédrové a santalové drevo, ambra, pižmo, dubový mach, zelený čaj
Zloženie vône zrejmé z pyramídy (hlava – srdce – základ) je však len časťou jej poznania. Parfumy totiž nie sú len súčty obsiahnutých zložiek, ale svojráznym dielami, ktoré vždy prinášajú širšie príbehy. V mnohých z nich sa navyše vône neuvoľňujú striktne podľa trojfázovej pyramídy. Napríklad od začiatku dominuje základ, alebo sú zložky usporiadané lineárne, bez zmien v priebehu času.
Ukážkou lineárnej vône je napríklad parfumovaná voda Hermes L´Ombre des Merveilles s čiernym čajom, tonkovými bôbmi a kadidlom. Parfumovaná voda Montale Paris White Musk je celkovo explózia pižma, ylang-ylangu a listu fialky. A toaletná voda Escentric Molecules Molecule 01 obsahuje iba unikátnu látku Iso E Super s drevito-kvetinovou arómou s nádychom pižma.
Zatiaľ je pyramída rýchlou a prehľadnou informáciou o zložení vône, aj keď značke zjednodušenou. Zároveň s ňou sa používajú na propagáciu vzorky vôní, testery, obrázky, hudba, videá, košatý reklamný jazyk i iné diela. A čo ďalšie ešte príde? Kto vie, možno si raz záujemca vytlačí vzorku vône 3D tlačiarňou, alebo ju získa navrhnutú "na mieru" prostredníctvom svojej inteligentnej domácnosti...
Výber ideálnej vône vám uľahčia vzorky a odstreky parfumov. V pokoji domova naneste vonnú zmes na prekrvené miesta pokožky a poskytnite jej dostatok času k správnemu rozloženiu. Skúmajte deň alebo aj dlhšie pyramídu čiže zloženie novej vône a sledujte reakcie vášho okolia. Čoskoro možno zistíte, že je to tá pravá, a nastane chvíľa pre objednanie vône v plnej veľkosti.