Ako prvý parfum možno označiť kadidlo, ktoré používali Egypťania už pred 5000 rokmi a po nich starovekí Arabi, Gréci, Indovia a Rímania. Časom ľudia začali vytvárať aj vonné masti a z vôní urobili symbol vysokého spoločenského postavenia.
Počiatkom 20. storočia sa objavili legendárne vône Chypre, kombinujúce dubový mach, pačuli a citrusy na čele s bergamotom. Priekopník modernej parfumérie, François Coty, s nimi bodoval hlavne v 40. rokoch. Jeho spoločnosť, sídliaca od roku 1922 v New Yorku, je stále celosvetovým lídrom v odbore.
V roku 1921 sa zrodil Chanel No. 5 - najslávnejší parfum sveta. Kultová kvetinovo-drevitá vôňa s aldehydmi, ylang-ylang, kosatcom, jazmínom, ružou, ambrou, santalovým drevom a vanilkou učarovala miliónom žien hlavne v 50. rokoch, medzi nimi tiež sexy herečke Marilyn Monroe.
Parfum Revlon Charlie rozpútal v roku 1973 americkú parfumovú revolúciu, ktorá zasiahla celý svet. Vôňa zodpovedajúca obrazu slobodnej ženy je dnes na trhu v mnohých variantoch. Odvážne reklamy 70. rokov však spustili aj pánsku parfumovú revolúciu a sprístupnili vône všetkým záujemcom.
Christian Dior Poison (1985), opojná vôňa pre odvážne ženy, vhodne dopĺňala objemné účesy a ramenné vypchávky. V 80. rokoch skrátka aj vône museli pôsobiť nápadne. Táto explózia zmyselnosti sa stala najlepšou dámskou vôňou v roku 1987 a v roku 2000 vstúpila do siene slávy organizácie FiFi.
Obrovský úspech zožala v roku 1992 toaletná voda L´Eau D´Issey, spájajúca silu vodopádov a chladivej vody, vôňu kvetov a jarného lesa. Okúzlenie sviežosťou pokračovalo. O dva roky neskôr vstúpila na trh vôňa CK One, navyše prvý parfum s unisexovým určením, vhodný pre ženy aj mužov.
Značka Thierry Mugler priniesla svetu zaľúbenie vo výrazných vôňach gurmánskeho štýlu. Hneď prvý Mugler parfum Angel (1992), kombinujúci vonné akordy praliniek, čokolády a pačuli, sa stal legendou. Na módnom nebi trvale žiari ako najjasnejšia hviezda a stále láka nové obdivovateľky.
Od 60. rokov 20. storočia je parfumový trh veľmi široký. Vône často uvádzajú celebrity a ich obľubu či neobľubu mnohokrát podmieňuje marketing a reklama. Výrobcovia okamžite reagujú na zmeny v životnom štýle a prinášajú wellness, unisex či športové vône. Do parfumov zaraďujú čoraz viac prírodných zložiek. Po celých sériach vznikajú niché parfémy určené pre náročných individualistov.
Svoje slovo majú tiež spotrebitelia. Namiesto drahých a zvyčajne ťažkých parfumov si veľmi obľúbili ľahšie značkové toaletné vody. Vďaka dostupným cenám ich môžu mať celú zbierku a dolaďovať sa podľa nálady zakaždým inak. Na prahu druhej štvrtiny 21. storočia sú populárne lesom voňajúce drevité, sýte ružové alebo zmodernizované fougere vône.
Je skvelé, že si dnes môže každý vybrať svoj parfum takpovediac „na mieru" - bez podliehania všeobecnému módnemu diktátu.
Viete, že ženy majú lepší čuch než muži? Trénujú ho už od praveku. Pre zber plodov a prípravu jedla totiž potrebovali citlivejší nos než muži k loveniu. Jedovatá či skazená potrava by mohla otráviť celé spoločenstvo...
Chcete voňať ako slávna egyptská kráľovná Kleopatra, ktorá očarila aj mocného Caesara? Jej tajomstvom boli vonné oleje z myrhy, škorice, kardamómu, lotosu, kosatca, majoránky a šafranu.
Parfumy intenzívne používala aj cisárovná Jozefína, manželka francúzskeho vojvodcu a štátnika Napoleóna, najväčšia láska jeho života. Budoár, ktorý obývala, po nich voňal ešte 60 rokov po jej smrti v roku 1814.
Pravú kolínsku vodu vyvinul roku 1709 Giovanni Maria Farina. O 100 rokov neskôr značku kúpil Ferdinand Mühlens, ale po súdnych sporoch musel vôňu premenovať. A tak slávna kolínska nesie názov 4711, podľa čísla jeho domu.
V ČSSR od 60. rokov frčali lacné vône Živé kvety z karlovarského Vřídla - konvalinková, karafiátová či fialková, s kvetmi ponorenými vo vonnej tekutine. „Tuzexové" vône sa stali bežne dostupnými až po roku 1989.
Do 70. rokov boli muži zvyknutí len na kolínske vody a vody po holení. Zmenu vyvolala šokujúca reklamná fotografia z roku 1971, na ktorej pózoval Yves Saint Laurent nahý, s flakónom prvého pánskeho parfumu YSL na prirodzení.
V minulých storočiach mali parfuméri k dispozícii približne 150 prírodných vonných látok, v súčasnosti asi 400. Od 19. storočia však pribúdajú umelé ingrediencie, takže novodobí špecialisti pracujú s asi 3000 zložkami.
Umením parfumérie sa dnes zaoberá pomerne málo ľudí. Po celom svete je iba 200 až 300 naozajstných odborníkov. Parfuméri okrem nesporného talentu k tvorbe vôní potrebujú aj roky študovať, napríklad v špeciálnom inštitúte v Paríži.