Tóny, akordy, sila, výdrž a ďalšie pojmy zo sveta parfumov

Parfumy predstavujú ťažko polapiteľnú vonnú krásu, a tak je to niekedy ťažké aj s ich popisom. Vo svete parfumov sa vžilo veľa pojmov, ktoré jeho nováčikom môžu znieť cudzo. Preto si ich tu objasníme. Mimochodom, základné slovo parfum pochádza z latinského per fumum, čo znamená „cez dym“.  Vystihuje tak tradičný spôsob uvoľňovania vôní, napríklad pálenie určitých druhov driev či kadidla.

Ako vznikajú z parfumových tónov akordy?

Zostavovanie parfumového diela sa dá v mnohom prirovnať k tvorbe hudobnej skladby. V parfumérii sa preto bežne používajú pojmy z hudobnej praxe - tón, akord, kompozícia či harmónia. A prenikli tu aj organy, čo je regálové pracovisko parfuméra. 

Parfumér, ktorý je nepochybne umelcom, vo svojej vonnej kompozícii zlaďuje počiatočné vrchné tóny (hlavu), stredné tóny (srdce) a nízke tóny (základ). Z vonných tónov hlavy, srdca a základu postupne vytvára harmonické akordy, jednoduché či komplexné, ktoré sú podstatou príslušného parfumu.

Tóny, akordy, sila, výdrž parfumu

Príkladom parfumového tónu môže byť grapefruit, levanduľa alebo santalové drevo. Základné či rozvíjajúce parfumované akordy môžu byť korenisté, drevité, fougerové, sladko balzamické, pižmové a mnohé iné, zložené z dvoch aj niekoľkých stoviek ingrediencií. Aby sa zrodil naozaj dobrý parfum, jeho tvorca nutne potrebuje bohaté skúsenosti, nesmiernu fantáziu i pravidelný čuchový tréning.

Ako sa určuje sila parfumu?

Parfumové dielo zvyčajne zahŕňa desiatky vonných zložiek, alkohol a vodu. Jednotlivé ingrediencie sa zmiešajú, rozpustia v jemnom liehu, k tomu sa pridá voda, prípadne trošku farbiva. Alkohol zabezpečuje vstrebávanie vonných zložiek do pokožky a potom ich odparovanie do okolitého vzduchu. Percentuálny podiel parfumovej kompozície (vonných zložiek) v koncentrovanom liehu určuje silu parfumu, ale aj jeho trvácnosť a cenu:

Kolínske a toaletné vody sú určené skôr na deň, parfumované vody a parfumy na večer. K letu patria vône kvetinové a citrusové, k zime ťažšie orientálne a korenisté. Silu konkrétneho parfumu samozrejme podmieňuje aj kvalita použitých vonných zložiek.

Čo je hlava, srdce a základ parfumu?

  • Hlava parfumu je vôňa, ktorá sa uvoľní najskôr a vonia asi štvrť hodiny. Je ľahká a svieža, napríklad citrusová, zelená, vodná alebo vzdušná. 
  • Srdce určuje charakter príslušného parfumu a vydrží voňať dve až tri hodiny. Môže to byť ťažšia kvetinová, ovocná, korenistá či bylinná vonná zmes. 
  • Základ alebo telo parfumu tvoria najvytrvalejšie zložky - drevité, pižmové, živicové alebo gurmánske. Základové vône sú zjavné niekoľko ďalších hodín, u niektorých parfumov napríklad aj 10 a viac. Usadzovanie vône, závislé na mnohých okolnostiach, sa označuje ako dry down.

Podstatná je harmónia všetkých troch vrstiev. Pri nanášaní akéhokoľvek parfumu počítajte aj s faktormi, ktoré môžu ovplyvniť prirodzenú vôňu vašej pokožky a naopak pôsobenie vonného doplnku na vás. Radí sa medzi ne faktory ako vaše aktuálne rozpoloženie, miera stresu, vek, osobná chémia, spôsob stravovania aj práve užívané lieky. Napríklad cibuľa a cesnak preukázateľne narušujú harmóniu vonných zmesí.

Hlava, srdce a základ parfumu

5 tipov pre dlhšiu výdrž parfumu

  1. Drahšie a koncentrovanejšie parfumy sa väčšinou na pokožke a odeve udržia dlhšie. Aj niektoré vonné zložky sú trvanlivejšie, napríklad santal, céder, pižmo či oud. 
  2. Trvácnosť parfumu obmedzuje suchá pokožka, preto sa odporúča pred nanesením vône kožu premazať neutrálnym mastným krémom či telovým mliekom.
  3. Parfém potrebuje k svojmu rozvinutiu teplo - aplikujte ho teda na pulzné body pokožky: zápästia, spánky, krk, výstrih, lakt'ové či podkolenné jamky.
  4. Hlavne v lete nanášajte parfum aj na oblečenie a do vlasov. Niekoľkými kvapkami parfumu môžete obohatiť aj uhladzujúci vlasový krém. Alebo prejdite obláčikom vône nastriekanej do priestoru.
  5. Parfumovaná i toaletná voda vydrží voňať dlhšie a intenzívnejšie, ak sa používa so sprievodnou kozmetikou (sprchovací gél, telové mlieko...) s rovnakými vonnými zložkami, čím dosiahnete efektívne vrstvenie vône.

Rodiny, rodokmene, typy či kategórie parfumov

V histórii sa už mnoho odborníkov pokúsilo parfumy zoradiť podľa prevládajúcich vonných zložiek, avšak žiadna jednotná klasifikácia doteraz neplatí. A zrejme ani platiť nebude, pretože v moderných parfumoch sa vône čoraz častejšie prelínajú - príkladom môže byť kvetinovo-ovocno-gurmánska kompozícia. 

Všeobecne sa však vône rozdeliť dajú, najmä na svieže a hrejivé (vždy so svojimi podkategóriami). Medzi svieže patria hlavne citrusové, kvetinové a aromatické vône, medzi hrejivé zasa fougere, orientálne a kožené vône. Na hranici medzi sviežimi a hrejivými sú vône drevité a chypré (cyprusové vône).

Pre uľahčenie vášho individuálneho výberu sme popísali jednotlivé rodiny vôní, v ktorých nájdete ihneď dostupné aromatické, citrusové, drevité, fougere, cyprusové, kožené, kvetinové a orientálne dámske, pánske i unisex parfumy. Väčšina ľudí si obľúbi jednu či dve rodiny vôní a v nich si potom ľahšie vyberá nové prírastky do svojej parfumovej zbierky.

Esenciálne oleje versus absolue

Parfémy často obsahujú esenciálne oleje či absolue - prírodné vonné látky, ktoré sa však extrahujú odlišným spôsobom.

Esenciálne oleje, éterické oleje, silice alebo esencie obvykle pochádzajú z procesu destilácie vodnou parou. Môžu byť vydestilované z kríkov, kvetov, plodov, stromov, koreňov, listov aj semien rastlín. Obľúbený je napríklad petitgrain - esenciálny olej z listov horkého pomaranča, účinný pre zlepšenie nálady. Petitgrain stimuluje myseľ, oživuje pekné spomienky, zmierňuje mentálnu únavu a pôsobí aj proti depresii. Jeho vôňa je živá a veľmi osviežujúca.

Absolue sú natoľko delikátne prírodné látky, že sa získavajú pomocou organického rozpúšťadla, aby ich nepoškodila vysoká teplota potrebná na destiláciu parou. Po odstránení zvyškových látok možno silicu nazvať absolue, teda absolútna. Napríklad jazmín absolue má výrazné afrodiziakálne a upokojujúce účinky.

Čo sú to niche parfémy?

Niche parfémy predstavujú určitý výklenok na parfumovom trhu. Idú mimo hlavný prúd, sú určené pre fajnšmekrov, ktorí chcú originalitu, a neboja sa ani veľmi odvážnych kompozícií. Niche parfumy totiž obsahujú také vonné zložky, ako sú v noci zbierané lístky jazmínu, strieborné kadidlo, absint alebo napríklad strelný prach. Od bežnej ponuky na trhu och odlišuje mnohoročná tradícia, najvzácnejšie prírodné ingrediencie, prepychové flakóny, niekedy obohatené o drahé kamene, neobyčajné až umelecké kompozície, mimoriadna trvácnosť a sofistikovaný proces výroby. Ich produkcia nie je prioritne komerčná, ale skôr sa viaže na avantgardnosť, kreativitu, umenie a predovšetkým na svojráznosť. Medzi známe značky niche parfumov patria The Different Company, Acqua di Parma, Montale Paris, Maison Francis Kurkdjian, Annick Goutal a čiastočne i TOM FORD.

Niche parfémy
Zľava 67 %  67 %
Toaletná voda 100 ml
31,18
(311,80  € / 1 l)
Zľava 62 %  62 %
Toaletná voda 100 ml
21,84
(218,40  € / 1 l)
Parfumovaná voda 85 ml tester
24,24
(285,18  € / 1 l)
Zľava 54 %  54 %
Toaletná voda 100 ml
51,10
(511,00  € / 1 l)
Zľava 66 %  66 %
Toaletná voda 75 ml
16,90
(225,33  € / 1 l)
Zľava 32 %  32 %
Toaletná voda 50 ml
50,03
(1 000,60  € / 1 l)
Zľava 35 %  35 %
Parfumovaná voda 50 ml
13,42
(268,40  € / 1 l)
Toaletná voda 100 ml tester
39,00
(390,00  € / 1 l)
Zľava 5 %  5 %
Toaletná voda 100 ml
30,01
(300,10  € / 1 l)
Zľava 16 %  16 %
Toaletná voda 50 ml
17,27
(345,40  € / 1 l)
Zľava 67 %  67 %
Toaletná voda 150 ml
24,19
(161,27  € / 1 l)
Parfumovaná voda 40 ml
24,50
(612,50  € / 1 l)
Zľava 61 %  61 %
Toaletná voda 100 ml
12,13
(121,30  € / 1 l)
Zľava 57 %  57 %
Parfumovaná voda 100 ml
48,32
(483,20  € / 1 l)
Zľava 45 %  45 %
Parfumovaná voda 100 ml
49,80
(498,00  € / 1 l)
Zľava 47 %  47 %
Parfumovaná voda 100 ml
54,55
(545,50  € / 1 l)
Zľava 54 %  54 %
Parfumovaná voda 100 ml
34,18
(341,80  € / 1 l)
Zľava 57 %  57 %
Parfumovaná voda 75 ml
42,05
(560,67  € / 1 l)
Parfumovaná voda 125 ml tester
33,22
(265,76  € / 1 l)
Zľava 55 %  55 %
Parfumovaná voda 75 ml
54,00
(720,00  € / 1 l)
Zľava 61 %  61 %
Parfumovaná voda 100 ml
43,66
(436,60  € / 1 l)
Zľava 56 %  56 %
Toaletná voda 125 ml
28,39
(227,12  € / 1 l)
Zľava 4 %  4 %
Toaletná voda 100 ml
95,70
(957,00  € / 1 l)
Toaletná voda 100 ml tester
87,47
(874,70  € / 1 l)
Zľava 53 %  53 %
Toaletná voda 75 ml
33,31
(444,13  € / 1 l)
Doprava:
Platba:
Certifikácia:
Made with by PragueBest